Visst finns det ”affärsmän” som inte fattat det här med klimathotet och vilka konsekvenser det får för vår planet (en av dem lär ju vara president i ett stort land i väst). Men de med affärssinne, och en förmåga att tänka långsiktigt inser att vi står inför stora utmaningar och att vi måste hitta nya mer hållbara sätt att försörja oss framöver. Därför börjar vi nu se stora företag som på olika vis engagerar sig i den begynnande insektsindustrin.
Flugbullar: Snart på en Ikea-tallrik nära dig?
IKEA visade sitt intresse för ätbara insekter redan 2015 när de labbade med tanken på att komplettera sina köttbullar och grönsaksbollar med insektsbollar. I höstas drog IKEA igång sitt inkubator-program ”IKEA Bootcamp”, och en av deltagarna där var israeliska FlyingSpark som jobbar med att odla fruktflugor och göra proteinråvara av deras larver. IKEA Bootcamp avslutades i december och enligt Karin Blomqvist ansvarig för programmet ”pågår diskussioner med FlyingSpark om framtida samarbete”. Kanske kommer vi få se fruktflugelarvs-bullar på en IKEA inom en inte allt för lång framtid?
Pepsis vd Inda Nooyi hävdade hösten 2016 att insektssnacks är framtiden. I somras gjorde de som IKEA och följde upp detta genom att ta med Jiminis i företagets incubator-program.
”Majoriteten av allt protein vi äter om tio år kommer komma från syrsor”
I USA har tidigare bars-tillverkare som Chapul och Exo dragit in kapital, men de riktigt stora pengarna verkar hamna hos insektsodlarna. Aspire som satsar hårt på att skapa automatiserade syrsfarmar som kräver mindre mantimmar uppmärksammades av CNBC förra veckan då CISCOS före detta vd John Chambers berättade varför han investerar i företaget. Han tror att syrsor är framtiden:
”We’re running out of geographic area to even grow the meat products and the agriculture products as the population expands worldwide. The damage you do to the environment when you produce a pound of beef — and I’m a roast beef guy — is seven times what you do if you [farm] through robotic cricket farming capability.”