På 70-talet gjorde branschorganisationen Brödinstitutet reklam för bröd genom den fantastiska kampanjen ”Socialstyrelsen vill att vi äter 6-8 brödskivor om dagen”. År 2016 tar organisationen till lite andra grepp för att locka ungdomar att äta det av LCHF:are och GI-förespråkare så ratade brödet. Med kampanjen ”Bread of the future” vill de framhålla att brödet faktiskt är klimatsmart och för att göra det hela ännu mera framtid har bagaren Jörgen Sörberg tillsammans med kocken Paul Svensson tagit fram recept på lunchmackor som bland annat garnerats med gräshoppor och myror. Planen är att de ska åka på turné på skolorna mellan 1-12 februari och ge chansen att provsmaka framtidens mackor. Till kampanjen har de också gjort en jättefin film. Kolla in:
Förutom mackor med alger och mossa finns här ett par mackor med insekter:
Bugburger tycker det är jättekul att även reklammakarna hakar på insekter som framtidens mat och hoppas att provsmakningsturnén blir en framgång. För bröd och insekter är klimatsmart (äta bara-kött-lchf är det inte).
Undrar dock samtidigt lite försynt om det verkligen är okej rent juridiskt för en branschorganisation att göra detta samtidigt som Livsmedelsverket fortfarande inte har godkänt insekters om livsmedel?