Hamburgerkedjan Max har ett tag gått i bräschen för klimatsmarta hamburgare med flera riktigt bra vegetariska burgare på menyn. Att de, när det blir lagligt och finns bra råvara att tillgå, introducerar en bugburger på menyn känns därför inte särskilt långsökt. Åtminstone som ett gästspel ;-)
Det har de fyra eleverna Lotta Gidlund, Jakob Westin, Birgitta Åman och Fredrik Unde på Broby grafiska tagit fasta på i sitt examensprojekt ”Max Buzz”. Projektet hade faktiskt lika gärna kunde ha hetat ”Bugburger” och lattjat med Bugburger som varumärke, men det blev Max eftersom skolans riktlinjer krävde att man arbetar med ett existerande varumärke.
Max Buzz är ett helt koncept och inte bara ett par nya klimatsmarta hamburgare på Max-menyn. Konceptet har till och med en egen tagline: ”Maximum taste Minimum Footprint”!
Lotta Gidlund förklarar:
Max Buzz skulle kunna vara en fristående lokal, eller inbakad i Maxrestaurangen, precis som McCafé-konceptet. Vi ville inte ha det uppblandat i Max vanliga meny för att kunna vara helt fristående i vår design och inte behöva ta någon hänsyn till deras grafiska uttryck och för att vi såg det för risky för Max eget varumärke att blanda ihop de delarna i första steget. Att stegvis via de som testar och börjar prata om det för att det i långa loppet ska bli tillräckligt normaliserat för att kunna säljas var som helst.
Så här skulle alltså en Bugburgare kunna se ut i traditionell snabbmatsförpackning, med Max Friscobröd. Helt traditionell är den dock inte. En kul grej är att formgivarna ställt kartongen på höjden. De har också valt en oktagonform som kanske kan upplevas som lite ”insektig”, lite som binas hexagonformade bivaxkakor. Färgsättningen på förpackningarna är framtagna genom att ta fram genomsnittliga färger från bilder på insekter.
Ovan en bild på de flesta delarna i förpackningsupplägget. Inklusive informativt brickunderlägg:
Mycket spännande på menyn
Vi hade också tänkt göra en komplett menytavla, det hanns inte med. Men vår tanke var de 4 hamburgarna vi gjorde (hade en rad fler namn om vi hade gjort hela menyn) och någon mindre av Cheeseburgartyp, den som ligger inslagen i papper. Tillbehören skulle vara friterade gräshoppor, pommes eller morötter. Dryckerna blandat med Coca Cola, Kung Markattas ingefärsdricka, andra mer mer miljömedvetna alternativ . Idén var att i det här första skedet inte avvika för mycket från det traditionella Maxiga för att få mer vanligt folk att våga gå dit och prova. Att inte vara helt hardcore på en gång. Att vara något exklusivare men inte tappa kontakten med hamburgerhakskänslan.
Chili Cicada
Chilirykande burgare med cikadafylld grönsaksbiff i skön kombo med saltgurka, röd mangold, olivolja och chiabröd
Tasty Buffalo
Dina smaklökar skriker av lycka. Buffalomaskburgare med fet majonnäs, soltorkade tomater och vårt finaste ekologiska surdegsbröd.
Cheesy Cricket
Fettdrypande gul rinnig cheddarost gör syrsburgaren sällskap mellan två gyllenbruna helkornsbröd
Delicious GrubVår mest delikata larvburgare för finsmakaren. Silverlök, oregano och cashewdressing gör den sällskap för att uppnå Umami
Buffalo FaconOköttig buffaloburgare med fin brieost och supersaltig facon. Köp mycket cola till.
Mozarella Molitor
Mumsig mjölmaskburgare med tjocka mozarellaskivor på knäckiga stekta squashblommor och sesamfrön. Drick Ginger Ale till!
Halloumi Locust
Gillar du skaldjur ska du testa gräshoppeburgaren. Med grillad halloumi och härligt brända hampafrön mixade med avokado till en gudomlig röra
Crispy Cricket
Knaprig syrsburgare med plommontomat, fräsch grönkål, mild rödlök och grym Buzzdressing baserad på torkade myrägg.
Sriracha Locust
Smakrik burgare med gräshoppa, färska champinjoner, vitlök, persilja och hot-hot-hot Srirachasås
Marknadsföring
Lite tankar från Bugburger
Men samtidigt är det något som skaver i miljötänket.
Här ser jag en svaghet i förslaget från eleverna från Broby grafiska. Hur går ”minimum footprint” ihop med så mycket engångsmaterial?
Så här beskrivs målgruppen i examensarbetet:
”Max Buzz vänder sig framförallt mot miljömedvetna, hälsotänkande och trendkänsliga människor som tar cykeln till jobbet, återbrukar, odlar och äter mat för dem själva och för miljön. Även de orädda och öppensinnade äventyrarna utgör en stor del av målgruppen och är antagligen de första som tar steget att testa en insektsburgare.”
Det här tål att tänkas ett par varv till på (något Lotta medger att de inte hade tid med). Och i väntan på det skickar jag vidare detta förslag till Max. Visst vore det cool med en gästspelande insektsburgare på Max-restaurang inom ett par år?